arjuna love uols

Tuesday, October 23, 2012

Hidup kadang-kadang dalam sepi


Biar aku begini hidup dalam sepi kerana bagiku sepi itu adalah amat indah. Biarpun aku sunyi namun sunyi itu adalah ciptaan aku sendiri, dan tiada siapa-siapa yang akan terluka. Aku tidak sanggup lagi untuk terluka.  Cukuplah dengan apa yang aku alami selama ini. Biarlah mereka berkata aku mungkin hidup dalam dunia angan-anganku. Biarlah... sekurang-kurangnya aku tidak menyakiti hati insan lain yang suci.  

kadang-kadang aku rasa letih nak memahami orang sedang orang tidak memahami aku. mungkin ini anugerah Allah untuk aku, seakan-akan aku dapat memahami perasaan orang lain dan membaca fikirannya. kadang-kadang nak orang layan aku macam tu jugak. tapi bila fikir balik, ini ada kebaikan dan keburukannya bukan? 

kadang-kadang penat bila hanya tahu janji, tapi tidak menepati. sedang aku orang yang berpegang pada janji.

kadang-kadang penat bila hanya kita yang memberi, tapi orang lain hanya tahu menerima. sedang ucapan terima kasih itu lebih berharga daripada sebuah hadiah.kadang-kadang penat bila hanya kita yang menyayangi sedang orang lain disayangi.


bila fikir balik....mungkin kerana sesuatu, janji sukar untuk ditepati.mungkin kerana mengharapkan insan, kita lupa pahala keikhlasan milik Allah.mungkin kerana terlalu menyayangi sehingga tidak sanggup melepas pergi.



kita memahami orang lain, sukar untuk orang lain memahami diri kita..Kadang-kadang kita yang terlalu menjaga hati insan lain sehingga hati sendiri yang terluka..

Manusia selalunya mengharapkan pasangannya sempurna,walhal dalam tidak sedar dirinya juga banyak kekurangan..Jangan saling menyalahkan antara satu sama lain, tetapi berusahalah memperbaiki kelemahan diri yang ada..Alangkah indahnya jika kita mendapat pasangan yang saling memahami antara satu sama lain, kerana bicara dari hati ke hati itu punya magik yang tersendiri..

Andai ku pergi, pergi ku tidak akan kembali lagi.  Sekali aku melangkah akan ku cuba untuk tidak menoleh kembali.  Aku harus kuat dan tabah. Dewasa mengajar aku untuk menilai.  Tidak mahu aku ulangi kesilapan dulu yang mana telah melukai hati ramai insan yang tidak berdosa. 



kadang-kadang, sometimes...


"kadang-kadang itu mungkin akan membuat kita tersenyum apabila difikirkan..."

No comments:

Powered By Blogger