arjuna love uols

Wednesday, October 22, 2008

WAJIB AURAT DITUTUP

Assalamualaikum..yeop rasa terpanggil utk publishkan tajuk pasal tutup aurat ni. Semua org tahu..org bukan islam pun tahu..tutup aurat tu ada lah mesti "wajib" bagi umat2 nabi Muhammad s.a.w yg beragama ISLAM.

Bila di tengok2 zaman sekarang ni..mcm2 fesyen tutup aurat..YEOP MINTA MAAF YE TERLEBIH DAHULU KEPADA KAUM HAWA..kerana ramai dikalangan kaum2 hawa ni..tak kira la siapa..dr golongan ATASAN VVIP atau BAWAHAN macam kita ni..tutup aurat tak seperti yg dikehendaki oleh agama kita..apa kata ala kadar aje..kira ala kadar tu ok la jugak (tu bg yg persepsi ala kadar)..yg tk tutup terus tu..masyaallah..lagi la..siap pegi saloon set rambut..angin tiup ala2 storm tak jejas langsung..betapa mentennya rambut dia..pakai tudung nampak jambul..kadang2 ada terperasan fesyen bahu pulak yg kena pakai selendang apatah lagi trend sekarang ni..siap kaler2 lagi rambut tu..(golongan adam pun ada)..jadi apa kata mari lah sama2 kita MENUTUP AURAT SEBAGAI UMAT ISLAM YG PALING DIHORMATI DI DUNIA.

p/s : "tak payah ler kite nak nunggu2 KASIHKU SERU sampei baru nak menutup ape yg terbuke..buatnyer SERU terus ke batu 2..innalillahhiwainna ilaihiroji'un..

biasa dengar statement jika di interview.."Belom sampai SERU" lagi tutup aurat..yeop suka satu pepatah ni..apa2 pun "LU PIKIR LA SENDIRI"

1. Menutup aurat
AURAT lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, tapak tangan dan tapak kakinya.

2. Tidak menampakkan tubuh
Wanita khusunya tidak digalakkan memakai PAKAIAN yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.

3. Pakaian tidak ketat
TUJUANNYA adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan

4. Tidak menimbulkan riak
Seseorang itu memakai pakaian yang cantik dan mahal..Selepas itu dia bangga dengan pakaian yang mahal tersebut. Tambahan pula, pakaian yang mahal itu adalah pakaian yang tidak menutup aurat..

5. Lelaki, wanita berbeza
MAKSUDNYA pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya. Ingat tue kawan…Kekadang tue jumpa macam tue la..kekadang sampai dah tak kenal yang mana satu perempuan dengan lelaki.jadi elakkan la ek?

6. Melabuhkan pakaian
CONTOHNYA seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada.

7. Memilih warna sesuai
CONTOHNYA warna-warna lembut termasuk putih kerana ia nampak bersih dan warna ini sangat disenangi dan sering menjadi pilihan Rasulullah SAW. Baginda bersabda bermaksud: “Pakailah pakaian putih kerana ia lebih baik, dan kafankan mayat kamu dengannya (kain putih).” (an-Nasa’ie dan al-Hakim)

8. Larangan memakai emas
TERMASUK dalam etika berpakaian di dalam Islam ialah barang-barang perhiasan emas seperti rantai, cincin dan sebagainya.
Bentuk perhiasan seperti ini umumnya dikaitkan dengan wanita namun pada hari ini ramai antara para lelaki cenderung untuk berhias seperti wanita sehingga ada yang sanggup bersubang dan berantai.
Semua ini amat bertentangan dengan hukum Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Haram kaum lelaki memakai sutera dan emas, dan dihalalkan (memakainya) kepada wanita.”

9. Mulakan sebelah kanan
APABILA memakai baju, seluar atau seumpamanya, mulakan sebelah kanan. Imam Muslim meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bermaksud: “Rasulullah suka sebelah kanan dalam segala keadaan, seperti memakai kasut, berjalan kaki dan bersuci.”
Apabila memakai kasut atau seumpamanya, mulakan dengan sebelah kanan dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Apabila seseorang memakai kasut, mulakan dengan sebelah kanan, dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri supaya yang kanan menjadi yang pertama memakai kasut dan yang terakhir menanggalkannya.” (Riwayat Muslim).

10. Selepas beli pakaian
APABILA memakai pakaian baru dibeli, ucapkanlah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan At-Tarmizi yang bermaksud:

“Ya Allah, segala puji bagi-Mu, Engkau yang memakainya kepadaku, aku memohon kebaikannya dan kebaikan apa-apa yang dibuat baginya, aku mohon perlindungan kepada-Mu daripada kejahatannya dan kejahatan apa-apa yang diperbuat untuknya. Demikian itu telah datang daripada Rasulullah”.

1 comment:

hati batu said...

Gambar dekat header blog tu pon tak tutup aurat.

Jangan hanya tahu tunjuk salah wanita jer.