arjuna love uols

Tuesday, September 10, 2013

8 AYAT MAUT PEREMPUAN...


1) OK..FINE!!

mereka akan selalu menyebut perkataan ini jika merasa diri mereka betol dan mahu mengakhiri pertengkaran..so lelaki perlu diam..x perlu bersuare jika ingin meredakan keadaan..

2)BAGI SAYE 5 MINIT

hah!! ini memang selalu berlaku..lebih2x lagi nak bersiap keluar jalan2x..amboiiiii....bukan main lagi nak melaram...5 minit mereka tu bermaksud 5 jam..lelaki sempat pergi lepak kedai mamak,layan bola,pastu balik rumah...hahahahaha


3)TAK ADE APE2x
ayat ini menunjukkan perempuan sedang cuba untuk menyembunyikan sesuatu...mereka simpan perasaan marah dalam hati sebab x mahu memulakan pertengkaran..


4)PERGILAH BUAT!! TADI KATA NAK SANGAT!!!
Ini adalah cabaran bukan kebenaran...perempuan sebenarnya x memberi kebenaran tetapi hanya ingin menduga lelaki,..so lelaki jgan lah buat yeee...


5)KELUHAN KUAT
Ini sebenarnya adalah satu ayat.. perempuan akan bertindak sebegini jika mereka merasakn x ada guna untuk bertengkar dan buang masa..


6)TAK APE LAH
ayat ini bermaksud mereka berfikir dalam2x tentang bagaimana dan bila anda menerima akibat..


7)APE2x AJE LAH..(WHATEVER)
Ini adalah cara paling sopan perempuan menyatakan perasaan menyampah...huhu...jadi awas jika anda dapat ayat ini wahai lelaki...hohoho


8)TERIMA KASIH
Perempuan ucapkan "terima kasih" kepada anda..jangan persoalkan,jawab jee same2x...tapi kalau perempuan cakap"terima kasih banyak2x yee" itu bermaksud bukan terima kasih yee..tapi menyindir...so kaum lelaki jgan cakap sama2x yeee....hehehee...

Monday, September 2, 2013

Nak tahu wanita masih dara!!!



Rekahan Bibir

Kita dapat mengenal pastinya jika bibir seorang wanita itu sangat mengancam dan berwarna kemerah-merahan. Dan rekahannya pula cantik. Selain itu, bibirnya juga bergaris-garis dan dapat dilihat dengan jelas.

Dahi Yang Berkedut

Gadis yang masih memiliki dara akan mempunyai dahi yang licin. Berbanding dengan dahi wanita yang tidak berdara yang mempunyai lapisan sebanyak tiga lapis walau masih muda. Ini dapat dilihat ketika mereka bercakap, berbual dan ketawa. Kedutan ini adalah berbeza dengan kedutan wanita yang berusia.

Bentuk Punggung

Bentuk punggung juga akan menggambarkan samada seseorang itu masih ada dara atau tidak. Bagi wanita yang tidak memiliki dara, punggunggya akan kelihatan seperti terjatuh ke bawah kerana sel-sel punggungnya mengembang kerana ransangan nafsu ketika melakukan hubungan. Apabila mereka berlari-lari dan bergerak akan kelihatan ianya seperti bergoyang-goyang. Berbeza dengan gadis yang memiliki yang pejal dan tidak bergoyang.

Telinga

Telinga gadis yang mempunyai dara akan kelihatan warna kemerah-merahan dan cantik. Wanita yang tidak punyai dara telinganya akan kelihatan leper dan tidak menawan lagi.

Tumit

Cuba lihat tumit anda. Di hujung tumit anda, cuba picitkan sedikit. Sekiranya selepas picit darah anda akan kembali ke posisi asal dengan cepat, ini bermakna anda masih berdara. Jika tidak, kawasan yang dipicit itu akan pucat dan darah kembali dengan lambat. Awas! Jaga tumit anda. Banyak kepentingan dan rahsianya lagi.
Ini hanyalah kaedah-kaedah untuk anda mengenal samada seseorang itu masih dara atau tidak. Tak payahlah nak pi test kat orang yang dah berkahwin dengan halal. Selain dara-dara yang tadi, kita masih mempunyai dara yang lain iaitu yang berkaitan dengan sensitiviti apabila berhadapan dengan lelaki.

Pipi

Jika pipi gadis itu licin, gebu dan kemerah-merahan serta tidak langsung memakai peralatan solek seperti pemerah pipi, bedak atau cecair pelembab muka, bermakna gadis itu masih berdara.
Gadis yang berdara selalunya tidak suka mengenakan make up. Terdapat juga gadis yang masih suci suka bermake-up, tatepi cara mereka bermake up tidak terlalu menonjol seperti seseorang yang ingin memikat lelaki. Sebagai contohnya sesetengah GRO, bohsia atau pelacur. Mereka akan mengenakan make up keterlaluan kerana mahukan diri mereka kelihatan jelita. tetapi disebalik kejelitaan mereka terserlah suatu rahsia, jelas mereka bukanlah lagi wanita bermaruah.
Pada raut pipi gadis yang masih dara, kelihatan merah apabila disentuh lelaki yang bukan muhrim. Terkadang raut wajah mereka menjadi merah apabila berbual atau berhadapan dengan lelaki. Mereka agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan lelaki. Berbanding dengan wanita yang tidak berdara. Mudah sahaja mereka menyesuaikan diri dengan lelaki. Bagi yang sudah berumah tangga, kerana mereka sudah biasa dengan suami mereka. Tetapi pada golongan sebaliknya kerana mereka telah hilang dara dan sensitiviti dengan lelaki kerana sebab-sebabnya yang tadinya.
Kelihatan beberapa garis melintang pada pipi kiri dan kanan seseorang gadis yang telah berhubungan. Jika seseorang itu mempunyai lesung pipi, lesung pipinya kelihatan melekuk ke dalam dan terserlah kejelitaannya. Berbeza dengan gadis yang sudah pernah berhubung, lesung pipinya tidak terlalu dalam dan sisi lekukan itu diikuti dengan garisan yang menyambung lesung pipinya. Garis ini menunjukkan mereka telah tiada dara.

Telinga

Ketiadaan dara juga dapat dilihat dengan meneliti bentuk pada bahagian telinga kanan dan kirinya. Sedikit anak rambut akan kelihatan sebelah pipinya. Anak rambut ini berjuntai dan lembut serta halus. Anak rambut wanita pula tidak berdaya dan seolah-olah tidak bermaya serta tidak lembut lagi. Ini dapat dilihat jelas jika anak rambut itu ditiup angin. Ia mudah terselerak dan agak tidak teratur ketika ditiup angin dan apabila anak rambut itu kembali pada posisi asalnya. Pipi sisi anak rambut ini juga dilihat agak lebam dan ianya simbol wanita itu telah berkahwin.



Hidung

Hidung sesorang itu juga mampu menunjukkan samada dia pernah disentuh atau tidak. Hidung seorang gadis akan kelihatan menarik dan cantik. kedudukannya juga molek. Di hujung hidungnya kelihatan kemerah-merahan. Ini bukan kerena dia selsema atau ada masalah hidung tetapi ini kerena darah banyak tertumpu pada hidungnya. Jika anda masih dara, lihatlah hidung anda. Apabila hidung seorang gadis disentuh lelaki, hidungnya akan kelihatan begitu merah.
Begitu juga dengan wajahnya. Ini kerana sensitivitinya terhadap sentuhan. Bagi yang tidak merah pada hujungnya apabila disentuh lelaki, ini bermakna dia telah hilang dara sensitif ( dara kecil ).

Mata

Bukan mudah untuk seseorang yang hilang dara ingin menyembunyikan identitinya dari diketahui lelaki yang pandai meneliti. Sebab itu adalah wajar jika kita menjaga maruah dan menundukkan pandangan dari panahan lelaki.
Terdapat tanda lebam atau bergaris di bawah kelopak mata seorang yang tidak berdara. Lebam ini tidak seketara lebam orang yang tidak cukup tidur. Hanya sedikit garis seakan-akan hitam meliputi bawah kelopak mata yang terlipat itu. Iaitu kedutan pada bawah mata jelas dilihat jika si gadis sudah hilang dara.
Gadis yang masih dara, matanya kelihatan berseri dan tiada tanda seperti hitam, lebam atau bergaris-garis halus. Sebaliknya di sekeliling matanya kelihatan rata dan apabila dia ketawa bahagian bawah matanya tidak menampakkan kedutan.
Namun begitu…
Tidak bermakna wanita yang tidak berdara telah hilang keseriannya Sebenarnya, wanita yang telah hilang dara adalah lebih cun daripada gadis. Tidak hairanlah sekiranya janda dan isteri orang semakin menjadi rebutan. ( tak caya tanya suami anda ).
Yang menghilangkan serinya wanita tidak berdara ialah, mereka melakukan perbuatan terkutuk dan maksiat.
Bagi wanita yang berumah tangga secara halal dan mempunyai suami yang memahami..mereka cun 100x ini kerana mengikut kajian,

Rambut Wanita

Rambut wanita lebih cantik dari rambut gadis sekiranya si suami selalu membelainya. Rambutnya semakin lembut dan menawan 100x. Pada wanita yang dah berumah tangga secara halal. Hanya pakai petua biologi dari suami anda. Ini juga akan menjamin keharmonian hidup. Bukan setakat rambut sahaja, malah bibir dan beberapa bahagian lain juga akan menjadi lebih cantik dengan bantuan suami.

Thursday, August 22, 2013

Penjagaan Handphone umpama menjaga wanita


Tips Penjagaan Handphone

1. Jangan menggoyang-goyangkan HP semasa signal lemah atau tiada. Hal ini akan membuat si HP pening & mual..

2. Jangan charge HP anda terlalu lama (setelah bateri sudah full) Hal ini akan membuat bateri anda bunting/ melembung.. Jika itu terjadi, belum tentu anda mahu bertanggungjawab & sanggup menikahinya..

3. Jangan terlalu sering bermain game di HP.. Cubalah serius dengannya. Di dunia ini tidak ada yg mahu dipermainkan..seperti anda juga..

4. Jangan terlalu kuat memicit keypad atau skrin sesentuh HP anda. Jika ini berlaku, HP anda akan mengalami cirit-birit lalu tercirit..

5. Cucilah HP anda seminggu sekali agar bersih dari noda, bau & virus. Bayangkan jika anda tidak mandi seminggu.. Begitu juga dengan HP anda..

6. Pakaikan baju / jaket yang tebal pada HP anda. Hal ini akan membuat HP anda berasa lebih nyaman dan selesa serta tahan masuk angin..

7. Jangan terlalu sering mengisi topup kredit yang murah (RM5). Hal ini akan membuat HP anda berasa rendah diri. Semakin mahal semakin tinggi harga dirinya..

8. Gunakan Facebook bersubsidi (0.facebook).. Hal ini akan menjimatkan kredit HP anda..

9. Jangan penuhi HP anda dengan sms dari skandal atau pasangan curang anda. Jika kantoi, maka akan melayanglah nyawa HP anda (mungkin nyawa anda juga turut melayang).

10. Jika anda sedang stress, lemparlah HP pada tempat yang empuk / lembut. Hal ini akan mengelakkan HP anda dari patah hati/tulang belakang.

Sunday, July 21, 2013

Wahai Lelaki


WAHAI LELAKI ! 
Andai WANITA itu JAGA AURATnya, maka KAU jagalah PANDANGAN MATA mu, Andai WANITA itu JAGA MARUAHnya, maka KAU jagalah NAFSU mu, Andai WANITA itu JAGA HATInya, maka KAU jagalah AKAL mu, Andai WANITA itu JAGA AGAMAnya, maka KAU jagalah PRINSIP mu, Dengan itu PERIBADI mu dan dia TERJAGA.. Dengan ALLAH meredhainya..WAHAI LELAKI ! Andai WANITA itu TERDEDAH dan MENDEDAH AURATnya, maka kau AWASI PANDANGAN MATA mu, Andai WANITA itu MERENDAHKAN MARUAH dirinya, maka BERWASPADA MENGAWAL NAFSU mu, Andai WANITA itu MENJAJA-JAJA HATInya, maka kau GUNAKAN KEWARASAN AKAL FIKIRANmu sebaiknya, Andai WANITA itu MENJUAL AGAMAnya  Lantas kerana itu dia MELAKUKAN KEMUNGKARAN, maka kau BIMBINGLAH, DAKWAHLAH, TARBIYAHLAH dia dengan BERHEMAH SEMAMPUMU. Semoga ALLAH meredhai & memberkati USAHAMU

"andai aku memberimu sebutir bintang jangan kau balas dengan memberiku bintang juga tapi sebarkanlah bintangmu seluas alam semesta semoga menjadi petunjuk didalam gelap gelita."

Tuesday, July 9, 2013

Andai ini Ramadhan terakhir bagi kita!!


Ahlan Wasahlan Wa Marhaban Ya Ramadhan!!! Selamat datang wahai penghulu segala bulan..


mari kita perbaiki segala kekurangan dan kelalaian akhlak kita sebagai tetamu Allah kerana tidak mustahil Ramadhan tahun ini merupakan Ramadhan terakhir yg akan kita jalani dlm kehidupan kita..jgn sampai disia-siakan....saya pernah dgr seorang ustaz berkata "jika kita ditumbuhi uban, sakit kaki, makan ubat,kerap sakit...ini merupakan tanda bahawa Malaikat maut menyapa kita dan bertanya: Assalamualaikum..are you ready?.."
apakah kita bersedia untuk menjawab jawapan di kubur nanti..


mungkin ini adalah coretan terakhir..mana tahu kan...andai hari ini penghujung bagi hayat kita..hubungilah insan2 yg tersayang..mohonlah keredhaan dari mereka utk kita menyambut Ramadhan..mohon maaf dari semua org..
sebelum menyambut Ramadhan kita siapkan diri..jaga status FB, jaga comment, jaga like, jaga apa saja yg kita share semoga setiap yg kita klik merupakan satu ibadah atau dakwah..


aku sedar..aku banyak khilaf dan silap..mungkin dlm ramai2 org kita tak sedar ada yg tidak menyukai kita...tapi kita kena kuat...tak blh mengalah..kita tak boleh putus asa dan kita kena ingat sifat seorang mukmin itu tidak pernah berputus asa dgn rahmat Allah..bukan semua perkara kita buat orang suka...kalau kita rasa bermanfaat…teruskan..kalau rasa tak dpt apa2 faedah..hindarkan..

orang suka atau tidak itu terpulang..tapi..sebelum tu tanyalah beberapa pendapat..hidup di dunia ini kita tak pernah terlepas dari kesilapan..kalaulah semua orang berasakan dirinya pun byk kesilapan..sehinggakan berasa tidak boleh menasihati orang lain..bagaimanakah nasib org2 lain itu???
tak salah andai kita beri nasihat dgn tujuan utk kebaikan org itu dan Lillahi Taala..kadang2 apa yg kita nasihat itu berbalik pada diri kita..atau bahasa mudah..kita menasihati diri kita sendiri....


SALAMULLAH salam kasih sayang dari saya..maafkan saya andai ada salah dan silap..halalkan segala makan minum saya jika ada..InSyaAllah

"maafkan aku untuk segalanya"
"andai ada kertelanjuran daripada ku, tegur dan pimpin lah daku"

Saturday, June 8, 2013

Perompak yang bijak


Semasa kes rompakan di sebuah bank.

Perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:
"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa adalah kepunyaan anda sendiri..."
Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

(Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!)

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya:
"Tolong bersopan sikit! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

(Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!)

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja):
"Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."
Perompak tua menyangkal dan berkata:
"kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

(Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!)

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya:
"Tunggu Mari kita ambil 10 juta daripada bank untuk diri kita sendiri dan tambah lagi 70 juta untuk kita langsaikan hutang!".

(Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!)

Penyelia berkata:
"alangkah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

(Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!)

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira 20 juta. Perompak sangat marah dan mengadu:
"Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

(Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!)

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

(Ini dipanggil "sambil menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!)

Soalan : Siapa Perompak sebenar di sini ?

Wednesday, June 5, 2013

FB Page Link utk pengguna FB membaca blog saya


saya cuba bangunkan satu link FB utk pengguna FB membaca blog saya, dan setiap posting saya akan share disana juga..gunakan segala channel yg ada utk berkongsi segala pengalaman dan dakwah.
InsyaAllah
sila ke link dari kacamata Arjuna FB

Monday, June 3, 2013

ANDAI DIA PERGI DULU SEBELUM MU…


Pandanglah wajah orang yang paling kita sayangi…samada ibu, bapa, suami, isteri, anak-anak atau siapa sahaja. Pasti kita akan berpisah dengannya satu hari nanti. Detik itu pasti datang. Itu janji kita sejak dulu… sanggup datang, sanggup pulang. Kita dan dia pasti berpisah oleh takdir yang dinamakan kematian.
Itulah detik yang paling menyedihkan. Sedih bagi mereka atau kita yang ditinggalkan. Dan lebih sedih bagi kita yang mungkin meninggalkan. Tidak kira siapa yang dahulu, siapa yang kemudian..ditinggalkan atau meninggalkan pasti menggetirkan.
Seorang isteri yang kematian suami… ketika seluruh dan sepenuh hati masih bersamanya. Masih banyak yang perlu diselesaikan..anak-anak, cita-cita dan harapan tetapi ajal maut datang memutuskan segala dan semua yang kita inginkan. Ya, kita cuma hamba. Pada kita cuma tadbir, pada-Nya segala takdir.
Kekadang masih tak puas bermanja dengan ayah dan ibu… tiba-tiba sahaja mereka dipanggil pergi. Hingga lidah kelu dan hati sayu, tidak ada lagi insan yang boleh panggil ibu. Oh, sedihnya apabila ditinggalkan ayah… insan yang paling kita yakini sangat mencintai kita dan kasihnya yang tidak pernah berbelah, tetapi terpaksa berpisah! 
Andai dia pergi dulu sebelum mu, sapulah air mata dan teguhkanlah jiwa. Kita yang masih hidup perlu menyambung perjuangannya. Tidak mengapa bersedihlah seketika. Itu fitrah jiwa. Namun sederhanalah kerana esok kau mesti bangkit semula. Katakan pada diri, ya… kau telah pergi, pergi bersama doa ku. Kau tunggu di sana, pasti aku akan menyusul nanti!
Andai dia pergi dulu sebelum mu, walau pun dia tidak akan kembali lagi, tetapi itu akhir pertemuan. Dulu kita bertemu untuk berpisah.  Kini kita berpisah untuk bertemu. Inilah jalan takwa yang telah dilalui oleh Siti Aishah, Siti Habshah, Ummu Salamah, Mariah Qibtiyah bila ditinggalkan Rasulullah. Syukur kau terpilih untuk melalui jalan mujahadah. Mujur kau ditakdirkan merasai mehnah Ilahi – tradisi hidup Ummahatul mukminin yang ditinggalkan suami!
Andai dia pergi dulu sebelum mu, sibuklah diri mu. Beribadahlah sehingga kau letih untuk merasa sedih. Gembirakanlah hati mu dengan menggembirakan orang lain. Carilah peluang kebajikan dan kebaikan yang bertaburan. Bila sesekali kesedihan datang tanpa diundang, berwuduk dan bacalah Al Quran. Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu satu kerehatan. Begitulah setiap kali Rasulullah SAW bila terasa gundah… diadukan kesedihan kepada Allah.
Andai dia pergi dulu sebelum mu, bisikan ke dalam hati mu yang paling dalam. Dia bukan milik ku. Dan aku pun bukan miliknya. Pemilik segala ialah Al Malik. DIAlah yang memiliki dan menguasai segala-galanya. Pada kita hanya amanah, sampai masanya terpaksa diserah.   Jangan ada rasa dimiliki, dan jangan ada rasa memiliki. Bila terasa sepi, jangan katakan aku sepi… tapi katakan pada ku sentiasa ada pemerhati.
Bagaimana IMAN kita hari ini??
Bersediakah kita untuk menghadapi KEMATIAN?
kematian yang sudah tertulis pada suratan takdir kehidupan ini..
Tapi.. hanya Allah sahaja yang tahu bila ajal kita akan tiba,
yang PASTI ia akan tetap terjadi,
semua makhluk tidak dapat lari daripada ini...

Adakah kita sedar saat kematian itu semakin lama, semakin menghampiri kita??
Apabila setiap kali menyambut hari kelahiran kita, 
ingat kah kita tentang usia yang kian meningkat ini bakal menemui kematian??
Detik kematian itu semakin menghampiri kita tanpa sebarang Petanda atau Petunjuk diberikan kepada kita...
Pabila tiba detik ini, tiada seorang pun kan dapat melarikan diri..
Tidak takut kah kita dengan KEMATIAN??

Inilah HAKIKAT dan sesuatu yang sangat PASTI,
akan berlakunya KEMATIAN dalam diri setiap makhluk yang bernyawa di muka bumi Allah ini..
Tidak kira lah mereka yang miskin, kaya, tua, muda, perdana menteri, ulama', raja, semua akan melaluinya..
KESAKITAN KEMATIAN yang dirasa tidak terkata sakitnya,
apabila dipisahkan ROH dari JASADnya..
Hanya amalan yang SOLEH/SOLEHAH yang boleh redakan bebanan derita diambang KEMATIAN kita..
Jadi, pilihan sudah ada di tangan anda, hendak menjadi soleh/solehah ataupun anda rasai lah KEMATIAN yang begitu dahsyat sekali..

Akhirnya.. terhentilah denyutan nadi dan nafas itu kerana ROH telah meninggalkan pergi kepada jasadnya untuk menghadap Ilahi.. Seterunya ROH nya lah yang akan dihitung dan dihisab oleh ALLAH AZZA WAJALLA..

SAAT KEMATIAN itu pasti tiba, adakah kita sudah bersedia dengan amalan-amalan untuk dijadikan bekalan di akhirat kelak?? Sama-sama lah kita muhsabah diri kita..

Sunday, June 2, 2013

Pengorbanan seorang bapa


Sekadar kongsi cerita.

Di suatu pagi :
Di sebuah bank, berhampiran mesin cash deposit atm. Ada seorg pakcik berdiri.

Nak, boleh tolong saya?
Ya, boleh pakcik.
Tolong saya masukkan duit sbb selalunya ada pegawai yg tolong.
Hari ini cuti public pulak..

Duit utk anak pakcik ya?
Ya.dia belajar di selangor - uia.

Duit dimasukkan utk anak pertama.
Berjaya.
Duit dimasukkan lagi utk anak kedua.

Jumlah yg sama tapi kali ini ada rm10 5keping, rm50 dan rm100. Semua duit berjaya masuk dlm mesin tapi yg rm100 keluar semula. 2kali.

Pakcik ada duit lain?

Tak ada nak.

Sempat mata menjeling ke dlm beg pakcik itu. hanya tinggal rm7 sahaja.

Hati mula tersentuh.

Cuba lagi masukkan.
Moga dipermudahkan sambil berdoa.
Alhamdulillah berjaya.
Jelas rasa lega terlihat di riak wajah pakcik.

Berlalu pergi dgn perlahan..

Ingin kutahu pakcik itu naik apa..

Motor...Astaghfirullahaladzim
Dlm hujan yg kadang-kadang renyai dan kadang2 lebat..
Terlihat wajah kepayahan seorang bapa.
Mengalir air mata.
Semoga pengorbanan seorang ayah itu diberi ganjaran syurga.
Belajarlah sungguh2 wahai anak2 kpd pakcik itu.

RM400 utk 2org anak.
Hanya tinggal sikit utk dirinya sudah memadai..

Moga ALLAH memberkati pakcik itu.
Moga ALLAH luaskan rezeki semua ayah di luar sana.
Moga ALLAH kurniakan kesihatan yg baik utk AYAH yg selalu saya sanjungi..

Kepada semua pelajar:
Belajarlah sungguh-sungguh utk membalas jasa ibubapa kita..

Tuesday, May 28, 2013

Kau Bidadari


Satu.dua.tiga atau empat...
Hanya satu akan abadi...Bagi makhluk, dua itu satu jika benar dirasai,Ada kanan, pasti ada kiri.Ada lelaki pasti ada perempuan disisi.Bercantumnya mereka, maka ia abadi.Kerana abadi punya misteri.Yang bukan mudah untuk ditelusuri,Segala jejak yang ia pernah lalui,Dan segala memori yang terlekat pada diri.

"dua hati yang berdegup sebagai satu...mereka tidak pernah berpisah...yang satu pergi, yang satu akan menjadi si pari-pari..."

Wahai wanita solehah 'Bidadari Bumi'..Bakar semangatmu untuk mengejar langkah sang bidadari..Jangan hanya diam dan menunggu keajaiban
Perlu usaha!
Tak akan ada kesempatan sebelum kau jemput sendiri...Jangan biar dirimu tertinggal di belakang sang bidadari..Kau akan bangga mengukir namamu di syurga Izzatul Rabbi
sebagai wanita solehah berhasil meraih gelaran SANG BIDADARI!

"ketahuilah, kita sememangnya tidak pernah berpisah...kemanapun kau pergi, aku akan ikuti...walaupun ia berupa fitrah bagi diri, tapi sebenarnya lebih kepada sayang dalam hati..."

"Selagi ia mengalir, maka cinta kita abadi, wahai sayangku...aku tidakkan menuntut apapun janji...tetapi benarkan aku mengenang segala kenangan di dalam hati..."


    Sunday, May 26, 2013

    Andai lelaki tau!!!

    andainya lelaki tahu..
    apabila seorang perempuan jatuh cinta,
    lelaki itu tidak semestinya punya segalanya,
    tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

    andainya lelaki tahu..
    apabila seorang perempuan mengalirkan airmata,
    itu bukan berrmakna dia lemah,
    tetapi dia sedang mencari kekuatan,
    untuk terus tabah mencintai lelaki itu.

    andainya lelaki tahu..
    apabila seorang perempuan marah,
    memang dia tidak mampu untuk mengawal perasaannya,
    tapi percayalah,itulah maknanya,
    dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

    lihat saja pada pasangan yang baru bercinta,mereka jarang bergaduh,
    tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
    semakin banyak pula pertelingkahan yang berlaku.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
    itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
    tetapi dia mahu menjadikan anda yang lebih baik,
    bukan untuk dirinya,
    tetapi untuk masa depan anda.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
    bukan bermakna dia tidak sayang,
    tetapi dia terlalu sayangkan anda,
    dan masih menganggap anda anak kecil,
    yang masih perlu kan sepenuh perhatian.

    kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
    anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi,
    dia hanya mahu kan yang terbaik untuk anda.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan merajuk,
    jangan kata dia mengada-ngada,
    dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit @ hadiah sedozen,
    tetapi cukup dengan perhatian,
    yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
    dia benar-benar maksudkannya,
    apabila berjauhan,bayanganmu akan sentiasa bermain dimata.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
    jangan percaya kata-katanya,
    kerana dia mahu menguji kamu,
    dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya,
    walaupun sebenarnya memang kamulah yang tebaik di hatinya,
    selagi dia dengan kamu,percayalah,
    walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya,
    tetapi dihatinya kamu tetap yang terbaik.

    andainya lelaki tahu..
    apabila perempuan menjadi degil,
    dia bukan bermaksud untuk menjadi degil,
    tapi dia mahu lihat,
    sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya,
    percayalah,hati perempuan sangat lembut,
    andai kena dengan caranya,
    jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

    sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. tetapi sekiranya mereka saling memahami,mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

    jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda,
    kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja,
    tetapi dia juga ada kekuatan untuk membuatkan hidup anda lebih sempurna

    #dulu aku amat bodoh, bila cikgu ckp bidadari tu amat cantik aku mcm "blur" tak faham apa dia itu bidadari tp semenjak aku melihat wajahmu baru aku tahu yg bidadari itu amat cantik secantik dirimu

    Muslimahku...semalumu...imanmu...


    Sungguh pilu memikirkan betapa Rasulullah dan para sahabat dahulunya bermandi keringat dan darah demi mempertahankan maruah Islam termasuk adanya peperangan untuk menjaga kehormatan umat Islam.
    Kini, muslimah sendiri yang mengurangi nilai diri mereka dengan berlumba-lumba menyertai pertandingan kecantikan demi meraih gelaran, pengiktirafan dan ganjaran, berlumba-lumba posting gambar di muka buku.
    Islam datang membawa penawar, agar penyakit masyarakat dapat diubat, tetapi dengan gejala kurang sihat yang melanda ini, penawar akan hilang berganti racun yang akan mematikan hati manusia.
    Justeru, muslimahku, tanyalah hatimu. Antara malu dan mahu, yang manakah kalian perlu?
    Kutinggalkan kalian dengan barisan kata-kataku yang lahir dari lubuk hati ini :

    “ Menatap foto-foto indah mu, terbit persoalan dihatiku: Sudah semakin pudarkah kecemburuan seorang suami terhadap isteri, telah hilangkah kecemburuan ibu bapa terhadap anak dan telah terhapuskah kepedulian sahabat dan teman? Beruntunglah andai suami menegur, bertuahlah andai ibubapa menasihati, bersyukurlah andai teman menegur silap diri, itu tanda masih ada cemburu pada mereka, kerana cemburu itu tanda mereka sangat menyintai dan menyayangi anda.”

    Pandanglah pohon semalu,
    Ia lambang iman dan malu muslimah bermaruah,
    Dari jauh ia menyeri dengan kembang ungu yang indah,
    Namun sebaik mendekat dia segera menutup ‘rupa’,
    Tunduk sopan dengan duri bercerakan sebagai perlindungan.

    Muslimahku...semalumu...imanmu...



    Peliharalah....

    Mencari dan terus mencari cinta ILAHI.

    Thursday, May 23, 2013

    Kasih IBU dan sayang Bapa!!





    "Kasih seorang ibu kepada anak, walau degil mcm mana sekalipun anak itu, kasih ibu itu tetap utuh... saya tak dapat membayangkan perasaan ibu apabila kehilangan seorang anak dengan keadaan yang tragis dalam sekelip mata" tersentuh hati saya s... rasa hiba.. rasa sayu... semua ada.... tak dapat saya nak luahkan dengan kata-kata...

    Saya seorang yang cepat tersentuh apabila sesuatu perkara itu menyentuh isu kekeluargaan.. tak kiralah cerita drama kat tv ke... surat khabar ke... slide kuliah ke... buku cerita ke... memang saya sgt mudah tersentuh dengan isu ini..... 

    kasih  ibu membawa ke syurga kasih ayah bekorban nyawa... setiap patah kata ini pada saya sangat menusuk ke kalbu... Ya ALLAH.. sesungguhnya.. aku bersyukur atas kurniaanMu memberikanku ayah dan ibu yang terbaik di dunia dan akhirat... semoga Engkau tempatkan mereka di SyurgaMu yang kekal abadi.... AMIN..

    Kasih ibu... Kasih ibu.... Kasih ibu... mereka la yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita ke dunia... tanpa mereka... tiada la kita... tanpa mereka... terumbang-ambingla kita hidup tanpa kasih sayang dan belaian mesra... mereka mengasuh kita... mendidik kita untuk jadi insan terbaik... insan berguna... Ya ALLAH... Engkau bimbingla hati kami ini utk menjadi anak yang soleh dan solehah... jadikanla kami ini anak yang dapat berjasa kepada kedua ibubapa kami... bimbingla kami agar tidak menjadi anak yang derhaka kepada kedua ibu bapa kami... Jauhila kami dari sifat-sifat anak yang tidak mengenang budi kedua ibu bapa... Ya Allah.. sesungguhnya Engkaula yang Maha berkuasa dan Maha Mengetahui... Ibu.. engkaula permata hatiku... 

    Kasih ayah... Kasih ayah.... Kasih ayah.... setiap keringatmu yang menitik ke bumi tak ternilai harganya... Siang dan malam mencari rezeki dan sesuap nasi utk kami... Setiap permintaan dari kami tak pernah kau endahkan walaupun dalam keadaan susah mahupun senang tetap akan kau kabulkan... begitu besarnya pengorbananmu ayah... Membesarkan dan memberikan kelengkapan yang mencukupi utk kami... Sedaya upaya menyediakan yang terbaik utk kami nikmati.... Ayah... terima kasih atas segalenya... xterbalas segala jasamu ayah....

    Setiap insan yang hidup di muka bumi pasti mempunyai ibu dan bapa. Ibu adalah insan yang mengandungkannya dan melahirkan serta membesarkan kita menjadi insan sempurna. Bapa adalah insan yang selalu bersusah payah demi memenuhi keperluan kita.kasih ibu kepada anak2 tak pernah dibeza2kan....kadang2 anak yg terasa diri dibezakan oleh org tua...kasih ibu dalam memberikan yang terbaik utk anak2 dia...kasih ayah yg sentiasa ambik berat dan bertanya khabar...cuma tidak ditunjukkan...kita anak seharusnya memahami situasi ni...sbb kita akan bergelar IBU BAPA kelak...

    Betullah pepetah orang Melayu ada mengatakan, "Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah membawa bahagia"

    Wednesday, May 22, 2013

    Kami merinduimu!!!

    Meniti hari demi hari. Waktu demi waktu . Lembaran hari semalam tak mungkin kan kembali. Mungkin cuma hanya dalam memori. Masa terus berlalu tanpa menunggu sesiapa. Tanpa kita sedari, masa yg terus terus terus berjalan tanpa henti ini menandakan  ajal kita makin hampir. Kiamat jua makin dekat.dan  Umur pula makin meningkat.  Tiada siapa tahu, bila masanya kita akan meninggalkan dunia yg fana ini. Yang pasti, semua yang hidup pasti akan mati. Itu satu kepastian!. Sebentar lagi kah, 2 minit lagi kah, sejam dari sekarang kah, esok kah lusa kah, atau panjang lagi peluang dan masa yang Allah berikan kepada kita? Hanya DIA yg Maha Mengetahui.


    "Di saat Orang yang mendekati ajalnya, dia akan dapat melihat sekumpulan malaikat seluas luas mata memandang. Dan seketika  ajalnya benar benar sudah tiba, disaat itulah malaikat izrail akan turun di atas kepala..jika hamba Allah itu seorang yang soleh dan solehah, semua malaikat tersebut akan tersenyum kepadanya.maka, tersenyumlah hamba Allah tadi kerana seakan2 tahu akan berita gembira yg dibawa..malaikat izrail akan mencerita kan perihal gembira..akan ditunjukkan keindahan syurga kepadanya..supaya kesakitan sakaratul maut itu dapat dikurangkan.ada 2 cara untuk nyawanya ditarik. bagi manusia yg baik, Malaikat Izrail akan berkata  “keluarlah roh yg  diredhai Allah, SESUNGGUHNYA, Allah meredhai kamu.. Maka akan keluarlah roh itu dengan mudah bak sabda Rasulullah, ibarat air yg keluar daripada gelas.

    tetapi, sebaliknya yang akan terjadi  jika hamba Allah itu tidak beramal ketika hidupnya didunia.

    Sebaliknya? Apa yg terjadi jika kita dalam golongan yg sebaliknya?
    Disaat nyawa mereka ditarik, Malaikat Izrail akan berkata “keluarlah roh yg dimurkai Allah, SESUNGGUHNYA, Allah memurkai mu!. Namun begitu, roh akan ketakutan dan tidak mahu keluar dari jasad dan bersembunyilah ia dlm jasad manusia. Maka, Rasulullah ada bersabda. Roh bagi golongan itu akan direntap dengan sekali rentapan!. Dan terputuslah segala urat2 dan kejanglah otot manusia tersebut. Sakitnya mati  seakan didalam keadaan mengejut.

    Maka terputuslah hubungan kita dengan dunia buat selama lamanyaa.. sudah cukupkah amalan yg kita akan bawa ke akhirat nanti?

    Ajal tak mengenal usia.

    Allah.. Begitu besar ujian buat keluarga kami, begitu tabah hati ibu yang memikul tanggungjawab menjaga dan mendidik anak-anaknya dengan didikan agama. Ibu teresak-esak, kami terpaksa gelak kecil diiringi airmata yang tak henti mengalir. Gelak yang dibuat-buat kerana hati tak mampu menahan lagi sebak....sekadar mengembirakan hati ibu.Betapa insan teristimewa dalam keluarga kami sedang diuji, yang terlantar di katil, yang akan diusung ke sana mengadap Ilahi.

    Alhamdulillah urusan arwah dipermudahkan. Benarlah, hamba Allah yang sentiasa mengingatiNya, maka khusnul khatimah buatmu. Ya Allah, matikanlah kami hamba-hambaMu dalam khusnul khatimah, dan jauhkanlah kami daripada su'ul khatimah, Ya Allah...

    Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, semoga Engkau tempatkan hambaMu ini dalam kalangan orang yang beriman, di sisiMu Ya Allah... Dan berikanlah kekuatan pada keluarga kami semoga kami tabah mengharungi dugaan dariMu, semoga dipelihara keluarga ini dan semoga diberi sihat tubuh badan dan kebahagiaan... Teruskanlah menjadi pejuang di jalan Allah, doa kami sentiasa mengiringi....


    Inilah dinamakan qada' dan qadar..setiap manusia telah ditakdirkan bila harinya akan tiba..hanya kita perlu bersedia untuk membawa semua amalan di dunia utk ditimbang tara..

    Moga rohnya sentiasa ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman..


    Al-Fatihah..untuk arwah adikku tersayang "mohd haffizi mohamad rosdi' yang kembali ke Rahmatullah awal mac lepas (04 Mac 2013), semoga ditempatkan bersama orang2 beriman Aamiin

    Thursday, April 25, 2013

    berpadalah dalam kehidupan

    org kata bila memasak api tak blh besar sgt dan tak blh kecil sgt..api besar sgt akan jadi hangit kalau kecil sgt nanti tak masak..melebihkan politik dari hubungan silaturrahim sama sekali tdk boleh dimaafkan..begitu juga dlm berdakwah atau mengajak manusia kpd kebaikan..kutukan hinaan dan kekerasan menunjukkan kelemahan pemikiran..

    org yg sdp sgt kutuk mengutuk ni mcm tak hiraukan sensitiviti org sekeliling...kalau kita sentuh dia pulak apa akan jadi??..jgn dok buat kat org kalau tak suka org buat kat kita...

    #Alhamdulillah berpada2lah dlm berpolitik..kita semua mencintai keamanan

    (dulu orang Melayu, kalau mak kerja pesawah, mereka juga pesawah, sekarang tidak lagi..mereka sekarang dah jadi doktor, pilot dan mcm2 lagi kerja yg bagus2)

    Wednesday, April 24, 2013

    janji bukan utk ditepati, benarkah!!

    saya suka ikut hway sbb cepat dan mudah..itu pun time blk kampung je kalau kat area KL ni cuba elak kalau blh sbb byk jln altenatif lain..pusat bandar ni hway pun jammed..bg saya setiap "perkhidmatan" yg kita terima mesti ada bayarannya..jln lama pun kena byr melalui cukai jalan..hway ni sama juga mcm LRT atau train (kereta api)..perniagaan mereka memberi perkhidmatan..blh dihapuskan tetapi dengan bayaran yg agak tinggi..cuma bila dihapuskan nnt pasti memberi kesannya kpd 99% pekerja bumiputera yg ada dlm syarikat hway tersebut..pepatah ada mengatakan "al-jazaa’ min jinsi al-‘amal" (balasan adalah drpd amalan yg sama).

    ada yg inbox saya dgn komen "Pekerja tol sendiri mahu ingat la selepas nie..siap2 la cari keje laen.."
    #utk menghapuskan tol tak blh la guna ayat mcm tu..maaf saya tak menyokong mana2 pihak tp kalau berjanji mcm utk menghapuskan tol kena juga tgk kebajikkan pekerja tol sbb mereka juga pengundi (mungkin mereka mengundi anda yg nak hapuskan tol)..sepatutnya ayat mcm ni "kami berjanji akan memberi kerja baru dan menjaga kebajikkan kpd semua pekerja tol" (walaupun janji tak semestinya ditepati)..itu salah satu cara utk meraih undi..mcm saya kata td 99% pekerja tol adalah bumiputera dan lebih 80% mereka berkeluarga..cuba bayangkan salah seorang dari mereka adalah saudara kita..maaf saya tdk tujukan pada mana2 pihak cuma ini pandangan peribadi saya sbg seorang ayah dan abang..
    ~bijak pandai pernah berkata "berubah dari suatu keadaan kpd keadaan lain yg lebih baik biasanya memerlukan pengorbanan..kita mungkin terbiasa inginkan perubahan yg mudah nampak seperti dlm berbentuk kebendaan" Wallahualam

    Tuesday, April 23, 2013

    Sekadar menegur!!


    Salam Alaik
    Lama sungguh tak buka blog ni, bukan sbb dh tukar minat dari berblogger kpd benda lain tp terlalu sebok dgn urusan "dunia" (kerja itu juga satu ibadah hehehe)..kadang2 bila ushar2 blog sahabat2 terfikir juga knp terlalu byk cerita2 yg lebih menjurus kpd fitnah kebelakangan ini.
    dlm zaman yg moden dan canggih ini tangan kita cukup memainkan peranan yg penting...tangan dan jari2 yg kita gunakan utk menekan "keyboard" akan menjadi saksi dihadapan Allah SWT..akhirat nnt kita akan ditanya "apakah usaha dan peranan kita utk menegakkan hukum2 Allah?"..kita tdk akan ditanya sama ada berjaya atau tdk yg penting tugas dan tanggungjawab kita telah dipenuhi..
    #saya amat risau dgn fitnah yg makin berleluasa sekarang ni..fitnah blh memecahkan perpaduan ummah..memutuskan silaturrahim sesama manusia..menyebabkan manusia kehilangan tempat tinggal..harga diri..harta dan sebagainya...SUBHANALLAH