arjuna love uols

Monday, December 26, 2011

bagaimana hari tua kita??

Semasa muda tidak banyak yang berbicara atau merenung bagaimana dengan hari tua. Gembira, kaya, miskin, sunyi atau riuh-rendah dengan anak-anak cucu atau sepi-sepinya hati seorang manusia.

Saya banyak bertanya, mengkaji, menemuramah orang tua yang sepi, yang gembira, yang sunyi dan yang sibuk sehingga keakhir-akhir hidupnya. Rumusan yang saya dapati, hanya 3 perkara yang hampir memastikan kita masih relevan dan ‘ditegur sapa’ oleh masyarakat atau anak-anak kita sendiri.

1. Kita mempunyai ilmu yang tinggi sehingga menjadi rujukan lepada anak cucu atau masyarakat, tidak kira sebagai ulama, PhD atau Semarang ilmu ilmiah.


2. Kita mempunyai harta yang banyak atau aset yang banyak sehingga menjadi rujukan keluarga, mayarakat untuk memohon bantuan.


3. Kita mempunyai keupayaan luarbiasa seperti mengubati orang sakit sebagai doktor, bomoh, pengamal perubatan tradisional, sembahyang hajat yang mabruk, dan seumpamanya.

Hanya dengan 3 perkara di atas maka kita akan ‘ditegur sapa’ kerana hari tua kita sudah semakin tiada nilainya kepada orang muda. Mungkin ‘menjaga’ dengan erti kata mereka seperti hanya bertanya khabar, telefon, ‘singgah sebentar’ dirumah mak dalam perjalanan, atau masa cuti.


Persoalannya, berapa kali kah dalam satu hari kita atau anak kita akan mengingati ibu bapanya? Lazimnya yang ingati dan disebut ialah anak-anak kita atau anak-anak mereka dan bukan ibu bapa.


Selainnya mereka akan lupa kita, mereka sibuk dengan kerja seharian, mereka sibuk dengan keluarga mereka sendiri, mereka terasa hati mungkin atas sebab tertentu dan terus menyendiri walhal dari kecil kita bela mereka sehingga dewasa, berhutang sana sini, akhirnya mereka ‘terasa hati’ kerana sesuatu perkara.


Mungkin mereka lupa, dari kecil hingga mereka besar kita tidak pernah terasa hati, mengeluh dan terasa penat membelai mereka. Itulah bezanya antara anak dan ibu bapa.

Wednesday, September 21, 2011

Mengikut sunnah Nabi s.a.w


Rasulullah SAW yang dijamin masuk Syurga pun tak pernah menengking orang suruhannya. Mengapa kita yang belum tentu kedudukan kita di Akhirat nanti dengan sewenang-wenang melakukannya? Bertaubatlah dan ikut cara Rasulullah SAW. Kalau anak bawah buat kesalahan pun tegurlah dengan bijaksana sebagaimana Baginda SAW ajar dan kenakan hukuman jika perlu. Bukan memarah-marah depan orang ramai dan menjatuhkan maruah atau aibnya. Ingatlah bahwa cara atau kaedah Rasulullah SAW adalah yang terbaik.

Bila berbicara tentang mengamalkan sunnah Nabi s.a.w., ramai orang mungkin akan mendabik dada telah mengamalkannya. Mereka telah berpakaian jubah, berserban, menyimpan janggut dan bersugi. Bagi mereka, itulah sunnah Nabi s.a.w..

Namun bila kita lihat sendiri akhlak dan tutur kata mereka, jauh daripada sunnah. Dengan mengamalkan budaya hisap rokok ketika waktu senggang, bertutur dengan kata-kata yang kesat dan biadab, mencela orang lain, berdegil dengan pendapat sendiri apabila telah terbukti salah dan sebagainya. Jelas sekali mereka telah menemui kegagalan.

Inilah antara kegagalan umat dalam mengamalkan sunnah Nabi Muhammad s.a.w.. Oleh itu, jangan setakat mengamalkan sunnah perwatakan Nabi s.a.w. sudah mencukupi. Tetapi selamilah sunnah Baginda dengan mendalam. Dengan suluhan ilmu pengetahuan. Bukan atas dasar nafsu semata-mata seperti ingin dipuji kerana nampak alim dan sebagainya.

Saudara, sunnah Nabi s.a.w. itu sangat luas. Ia meliputi aspek politik/pentadbiran, ekonomi, sosial, kebudayaan dan pendidikan. Namun pada skop budaya hidup sahaja seperti anjuran Nabi supaya bersedekah, berbuat baik dan sangat mesra kepada ahli keluarga, sahabat, jiran tetangga, dan golongan fakir miskin. Adakah kita sudah melaksanakannya dalam budaya hidup kita? Nampaknya usaha-usaha untuk menjejak sunnah Nabi s.a.w masih terlalu banyak yang terbengkalai...

Wallahu A'lam.

Tuesday, September 20, 2011

Lahirnya Majlis Bintang 12 PEMIMPIN


MISI, VISI DAN OBJEKTIF (B12) PEMIMPIN.

MISI ::: Melayu kearah ekonomi yang kukuh dan berfikiran cemerlang.

VISI ::: Mencapai tahap kejayaan dalam urusan ekonomi dan ahli fikir yang berwibawa.

OBJECTIVE :::

1. Mengumpulkan usahawan yang sedia ada didalam pelbagai perniagaan dan lapangan, untuk mengeluarkan module-module pengajaran kepada anak-anak melayu yang kurang berkemampuan di segi kewangan atau akedemik.

2. Membina pengusaha-pengusaha yang sedia ada kearah kemajuan dari segi networking yang teratur.

3. Mengemaskini pemasaran networking melayu untuk melayu, supaya hasil pengeluaran dan penjualan dapat di nikmati bersama.

4. Mengurangkan kuasa beli luaran yang merugikan pengusaha dan pengeluar Melayu.

5. Membina industri kecil-kecilan kea rah franchising yang lebih effective.

6. Mengeluarkan sijil-sijil pekerjaan berkemahiran yang berkualiti.

7. Menyatupadu orang-orang Melayu kearah perniagaan dan jaya diri.

Ini adalah secara ringkas MISI, VISI dan OBJECTIVE yang Pertubuhan P.E.M.I.M.P.I.N harap akan tercapai. Di masa akan datang kami harap dapat memantap lagi Objective kami. Semua ini akan di anggap mustahil oleh sesetengah pihak, tapi kami percaya dengan usaha, berkat Doa dan pemikiran positif bahawa kita akan berjaya. Kalau kita tak mulakan atau mencubanya, kita takkan tau keputusan di masa depan. Usaha untuk menjayakan ini bukan boleh di buat perseorangan tetapi dengan usaha saudara-saudara Islam ku dan Bangsa Ku, insyaallah kita akan berjaya. Di zaman sekarang Negara tidak lagi di takluk dengan peperangan tentera, banyak Negara di takluk dengan kuasa ekonomi. Jadi kita harus sedar bahawa kita kena bersedia diri dan bangsa kita kearah ekonomi yang kukuh. Insyaallah dengan sokongan orang-orang Melayu yang positif, kita dapat mencapai kearah Bangsa Melayu cemerlang di masa terdekat. Salam semua.


DGN TERBITNYA B12 SAYA INGIN MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN SEMUA. DAN SAYA INGIN MEMOHON MAAF KPD SAUDARA2 SEPERJUANGAN SAYA YG MUNGKIN TERGURIS ATAS CARA SAYA MELAKSANAKAN PERPADUAN UMMAH. SEBENARNYA SUDAH LAMA SAYA LIHAT KAUM KITA AGAMA KITA, BANGSA KITA DAN ORG2 SENEGARA KITA BERTELAGAH. JADI SAYA SEDANG MENCARI DAN MENGUBAH CARA2 LAMA YG MUNGKIN TIDAK BOLEH DI GUNA PAKAI. AGAMA TIDAK BOLEH DI UBAH TETAPI BUDAYA DAN ATUR CARA MANUSIA KITA BOLEH MENGUBAHSUAI MENGIKUT APA YG BAGUS DAN APA YG KURANG BAGUS. HARAP-HARAP SEMUA YG BERBAJU DAN TAK BERBAJU AKAN FAHAM DI SATU HARI KELAK. DGN MEMAHAMI, INSYAALLAH KEMUNGKINAN ADA LAH KE AMPUNAN DAN MAAF-MAAFAN. SALAM HORMAT DARI SAYA (pengasas Majlis Bintang 12 PEMIMPIN Paduka Ayahanda Blackdin)

Monday, July 11, 2011

KENANGAN DI KUALA LUMPUR

AHAD 10 JULAI 2011 ( 6 PAGI ) - LOKASI DI TERMINAL BAS PEKELING

PEMANDU BAS : Assalamualaikum
MAKCIK : Waalaikumsalam
PAKCIK : Waalaikumsalam
PEMANDU BAS : Nak kemana pakcik, makcik ?
MAKCIK : Kelantan
PAKCIK : Pengkalan Cepa
PEMANDU BAS : Disini tak ada bas ke Kelantan pakcik, di hentian Putra
MAKCIK : Tuan Hj ketua pas tu hantar kami sini
PAKCIK : Malam tadi, Hj tu kata sini ada bas Kelantan
PEMANDU BAS : Pakcik tidur sini ke malam tadi ?
MAKCIK : Ya atas lantai ni
PAKCIK : ( diam )
PEMANDU BAS : Astaghafirullahalazim ... kenapa macam ni
MAKCIK : kami taj tahu kami dibayar oleh budak2 pas tu di kg
PAKCIK : budak2 tu bagi RM100 seorang, bas free ke KL
PEMANDU BAS : Apa tujuan ?
MAKCIK : budak2 tu kata nak sambut Poknik
PAKCIK : poknik balik dari Mekah
PEMANDU BAS : Kenapa tak gi KLIA sambut ?
MAKCIK : Bas tu berhenti di tepi TOL gombak ja
PAKCIK : Kami di bawa jalan kaki ke kg baru
PEMANDU BAS : Untuk apa ?
MAKCIK : Sambut Poknik balik Mekah la
PAKCIK : Mula2 kata ada hotel, ada bas balik kelantan
PEMANDU BAS : Pakcik makcik ke perhimpunan bersih ke ?
MAKCIK : Bukan, kami ramai2 nak sambut Poknik
PAKCIK : Ramai datang sambut poknik semalam
PEMANDU BAS : Ada jumpa Poknik ke ?
MAKCIK : Budak2 tu kata, kapal terbang rosak
PAKCIK : Minggu depan baru Poknik balik
PEMANDU BAS : Pakcik dah kena tipu
MAKCIK : Tak la nanti sampai kg pas bg lg RM100
PAKCIK : Ramai lah yang datang nak sabut Poknik
PEMANDU BAS : ( tersenyum ) pakcik kena pergi ke hentian putra
MAKCIK : macam mana nak pergi ?
PAKCIK : Jauh ke ?
PEMANDU BAS : Naik teksi jer baru RM5 ...
MAKCIK : terima kasih
PAKCIK : Assalamualaikum
PEMANDU BAS : Waalaikummusalam