arjuna love uols

Wednesday, September 21, 2011

Mengikut sunnah Nabi s.a.w


Rasulullah SAW yang dijamin masuk Syurga pun tak pernah menengking orang suruhannya. Mengapa kita yang belum tentu kedudukan kita di Akhirat nanti dengan sewenang-wenang melakukannya? Bertaubatlah dan ikut cara Rasulullah SAW. Kalau anak bawah buat kesalahan pun tegurlah dengan bijaksana sebagaimana Baginda SAW ajar dan kenakan hukuman jika perlu. Bukan memarah-marah depan orang ramai dan menjatuhkan maruah atau aibnya. Ingatlah bahwa cara atau kaedah Rasulullah SAW adalah yang terbaik.

Bila berbicara tentang mengamalkan sunnah Nabi s.a.w., ramai orang mungkin akan mendabik dada telah mengamalkannya. Mereka telah berpakaian jubah, berserban, menyimpan janggut dan bersugi. Bagi mereka, itulah sunnah Nabi s.a.w..

Namun bila kita lihat sendiri akhlak dan tutur kata mereka, jauh daripada sunnah. Dengan mengamalkan budaya hisap rokok ketika waktu senggang, bertutur dengan kata-kata yang kesat dan biadab, mencela orang lain, berdegil dengan pendapat sendiri apabila telah terbukti salah dan sebagainya. Jelas sekali mereka telah menemui kegagalan.

Inilah antara kegagalan umat dalam mengamalkan sunnah Nabi Muhammad s.a.w.. Oleh itu, jangan setakat mengamalkan sunnah perwatakan Nabi s.a.w. sudah mencukupi. Tetapi selamilah sunnah Baginda dengan mendalam. Dengan suluhan ilmu pengetahuan. Bukan atas dasar nafsu semata-mata seperti ingin dipuji kerana nampak alim dan sebagainya.

Saudara, sunnah Nabi s.a.w. itu sangat luas. Ia meliputi aspek politik/pentadbiran, ekonomi, sosial, kebudayaan dan pendidikan. Namun pada skop budaya hidup sahaja seperti anjuran Nabi supaya bersedekah, berbuat baik dan sangat mesra kepada ahli keluarga, sahabat, jiran tetangga, dan golongan fakir miskin. Adakah kita sudah melaksanakannya dalam budaya hidup kita? Nampaknya usaha-usaha untuk menjejak sunnah Nabi s.a.w masih terlalu banyak yang terbengkalai...

Wallahu A'lam.

No comments:

Powered By Blogger