arjuna love uols

Wednesday, April 24, 2013

janji bukan utk ditepati, benarkah!!

saya suka ikut hway sbb cepat dan mudah..itu pun time blk kampung je kalau kat area KL ni cuba elak kalau blh sbb byk jln altenatif lain..pusat bandar ni hway pun jammed..bg saya setiap "perkhidmatan" yg kita terima mesti ada bayarannya..jln lama pun kena byr melalui cukai jalan..hway ni sama juga mcm LRT atau train (kereta api)..perniagaan mereka memberi perkhidmatan..blh dihapuskan tetapi dengan bayaran yg agak tinggi..cuma bila dihapuskan nnt pasti memberi kesannya kpd 99% pekerja bumiputera yg ada dlm syarikat hway tersebut..pepatah ada mengatakan "al-jazaa’ min jinsi al-‘amal" (balasan adalah drpd amalan yg sama).

ada yg inbox saya dgn komen "Pekerja tol sendiri mahu ingat la selepas nie..siap2 la cari keje laen.."
#utk menghapuskan tol tak blh la guna ayat mcm tu..maaf saya tak menyokong mana2 pihak tp kalau berjanji mcm utk menghapuskan tol kena juga tgk kebajikkan pekerja tol sbb mereka juga pengundi (mungkin mereka mengundi anda yg nak hapuskan tol)..sepatutnya ayat mcm ni "kami berjanji akan memberi kerja baru dan menjaga kebajikkan kpd semua pekerja tol" (walaupun janji tak semestinya ditepati)..itu salah satu cara utk meraih undi..mcm saya kata td 99% pekerja tol adalah bumiputera dan lebih 80% mereka berkeluarga..cuba bayangkan salah seorang dari mereka adalah saudara kita..maaf saya tdk tujukan pada mana2 pihak cuma ini pandangan peribadi saya sbg seorang ayah dan abang..
~bijak pandai pernah berkata "berubah dari suatu keadaan kpd keadaan lain yg lebih baik biasanya memerlukan pengorbanan..kita mungkin terbiasa inginkan perubahan yg mudah nampak seperti dlm berbentuk kebendaan" Wallahualam

No comments: