arjuna love uols

Thursday, April 25, 2013

berpadalah dalam kehidupan

org kata bila memasak api tak blh besar sgt dan tak blh kecil sgt..api besar sgt akan jadi hangit kalau kecil sgt nanti tak masak..melebihkan politik dari hubungan silaturrahim sama sekali tdk boleh dimaafkan..begitu juga dlm berdakwah atau mengajak manusia kpd kebaikan..kutukan hinaan dan kekerasan menunjukkan kelemahan pemikiran..

org yg sdp sgt kutuk mengutuk ni mcm tak hiraukan sensitiviti org sekeliling...kalau kita sentuh dia pulak apa akan jadi??..jgn dok buat kat org kalau tak suka org buat kat kita...

#Alhamdulillah berpada2lah dlm berpolitik..kita semua mencintai keamanan

(dulu orang Melayu, kalau mak kerja pesawah, mereka juga pesawah, sekarang tidak lagi..mereka sekarang dah jadi doktor, pilot dan mcm2 lagi kerja yg bagus2)

Wednesday, April 24, 2013

janji bukan utk ditepati, benarkah!!

saya suka ikut hway sbb cepat dan mudah..itu pun time blk kampung je kalau kat area KL ni cuba elak kalau blh sbb byk jln altenatif lain..pusat bandar ni hway pun jammed..bg saya setiap "perkhidmatan" yg kita terima mesti ada bayarannya..jln lama pun kena byr melalui cukai jalan..hway ni sama juga mcm LRT atau train (kereta api)..perniagaan mereka memberi perkhidmatan..blh dihapuskan tetapi dengan bayaran yg agak tinggi..cuma bila dihapuskan nnt pasti memberi kesannya kpd 99% pekerja bumiputera yg ada dlm syarikat hway tersebut..pepatah ada mengatakan "al-jazaa’ min jinsi al-‘amal" (balasan adalah drpd amalan yg sama).

ada yg inbox saya dgn komen "Pekerja tol sendiri mahu ingat la selepas nie..siap2 la cari keje laen.."
#utk menghapuskan tol tak blh la guna ayat mcm tu..maaf saya tak menyokong mana2 pihak tp kalau berjanji mcm utk menghapuskan tol kena juga tgk kebajikkan pekerja tol sbb mereka juga pengundi (mungkin mereka mengundi anda yg nak hapuskan tol)..sepatutnya ayat mcm ni "kami berjanji akan memberi kerja baru dan menjaga kebajikkan kpd semua pekerja tol" (walaupun janji tak semestinya ditepati)..itu salah satu cara utk meraih undi..mcm saya kata td 99% pekerja tol adalah bumiputera dan lebih 80% mereka berkeluarga..cuba bayangkan salah seorang dari mereka adalah saudara kita..maaf saya tdk tujukan pada mana2 pihak cuma ini pandangan peribadi saya sbg seorang ayah dan abang..
~bijak pandai pernah berkata "berubah dari suatu keadaan kpd keadaan lain yg lebih baik biasanya memerlukan pengorbanan..kita mungkin terbiasa inginkan perubahan yg mudah nampak seperti dlm berbentuk kebendaan" Wallahualam

Tuesday, April 23, 2013

Sekadar menegur!!


Salam Alaik
Lama sungguh tak buka blog ni, bukan sbb dh tukar minat dari berblogger kpd benda lain tp terlalu sebok dgn urusan "dunia" (kerja itu juga satu ibadah hehehe)..kadang2 bila ushar2 blog sahabat2 terfikir juga knp terlalu byk cerita2 yg lebih menjurus kpd fitnah kebelakangan ini.
dlm zaman yg moden dan canggih ini tangan kita cukup memainkan peranan yg penting...tangan dan jari2 yg kita gunakan utk menekan "keyboard" akan menjadi saksi dihadapan Allah SWT..akhirat nnt kita akan ditanya "apakah usaha dan peranan kita utk menegakkan hukum2 Allah?"..kita tdk akan ditanya sama ada berjaya atau tdk yg penting tugas dan tanggungjawab kita telah dipenuhi..
#saya amat risau dgn fitnah yg makin berleluasa sekarang ni..fitnah blh memecahkan perpaduan ummah..memutuskan silaturrahim sesama manusia..menyebabkan manusia kehilangan tempat tinggal..harga diri..harta dan sebagainya...SUBHANALLAH